Nietypowe projekty budowlane – budowy w trudnych warunkach terenowych
Pewne projekty budowlane to dotarcie w trudny teren konną i bardzo wiele problemów na samym wstępie. Jednym z nich są dostawy betonu na miejsce budowy. Tego typu problem najczęściej rozwiązuje wybudowanie fabryki betonu blisko placu budowy, bo wtedy gruszki pokonują minimalną odległość do tej gigantycznej pompy betonu niezbędnej do budowania wielkich filarów mostu wantowego w górskiej dolinie. Rzecz jasna taka fabryka betonu po ukończeniu projektu budowlanego zostanie rozebrana, a jej instalacje zostaną sprzedane innym fabrykom działającym w atrakcyjniejszych lokalizacjach, jeśli chodzi o niewielkie budowy domów jednorodzinnych. Kluczowe znaczenie ma też i to, że taki demontaż może mieć miejsce dopiero kilka lat po rozpoczęciu budowy danego gigantycznego mostu lub tamy. Wcześniej na sto procent tego typu fabryka nie może zostać rozebrana, bo taki olbrzymi most lub tamę buduje się przez blisko kilka lat.
Ten problem jest tylko jednym z wielu, bo w trudny teren trzeba też dostarczyć cement odpowiedniej jakości, kruszywo spełniające standardy danego projektu i wodę, która powinna być wodą przemysłową. Najlepiej jest wtedy gdy wodę można pozyskać z najbliższej rzeki, czyli z tej płynącej w dolinie pod mostem, który jest budowany. Z ekonomicznego punktu widzenia takie źródło wody jest najlepsze, ale nie każda woda nadaje się do wytwarzania tego wybitnie mocnego betonu. Podobnie jest z kruszywem, które musi spełniać określone standardy odnośnie twardości. Dlatego najbliższe opcje jeśli chodzi o pozyskanie kruszywa i wody nie muszą być tymi akceptowalnymi opcjami. Z tej konkretnej przyczyny czasami firmy budowlane muszą transportować kruszywo i wodę na znaczne odległości. Ta przyczyna znajduje swoje odzwierciedlenie w tym, jak są realizowane te wybitnie trudne projekty budowlane. Wiele z nich zrealizowano w ostatnich dwóch dekadach, bo dopiero w czasach obecnych budowanie mostów i dróg w tych trudnych górach stało się opłacalne ze względu na to, że ruch na drogach ciągle rośnie i dlatego pojawianie się kolejnych przepraw w terenach niemal nieosiągalnych dla inżynierów jest jedynie kwestią czasu, bo budowanie dróg skracających podróż dla ludzi i towarów to zysk i oszczędności.
Przy współpracy z https://www.markizy-poznan.pl